Milan Roda, eigenaar van Roda kantoorboekhandel, de winkel voor iedereen in de Piet Heinstraat 116, Den Haag.
Hoe ben je eigenlijk in deze sector terechtgekomen?
“Toen ik studeerde, had ik een bijbaantje nodig. Bij ons in de buurt zat een Bruna en daar ben ik toen in het vak beland. Ik heb daar tijdens mijn studieperiode gewerkt. Toen ik afgestudeerd was in Media en Entertainment Management wilde ik niet binnen die branche gaan werken, maar wilde ik mijn eigen winkel opzetten. Ik werkte dus bij de Bruna en had daar een vaste klant. Zij had hier in de Piet Heinstraat een lunchroom/coffeebar Bij Clarence (nu Bij Moedi) en zij vertelde dat er een pandje leegstond, want de oude kantoorvakhandel was ermee opgehouden. Met mijn vader ben ik gaan kijken en we werden meteen verliefd op het Zeeheldenkwartier, maar ook zeker op het statige pandje met een prachtige pui en een mooie grote etalageruit. Ik zag er echt potentie in en nam contact op met de makelaar. Dat was eind 2017, begin 2018. Milan vertelt een beetje geëmotioneerd dat het heel spijtig was dat zijn vader plotseling overleed en dat zijn moeder dan ook op de crematie zei: ‘Maak je vader trots!’ Roda is ook zijn achternaam en zo leeft zijn vader toch voort in de winkel. 1 oktober 2018 ging de winkel echt open, toen pakten we meteen de goede periode, want de eindperiode van het jaar is altijd goed. We hadden dus een mooie start en zo konden we langzaamaan uitbreiden. Starten deden we met allemaal tweedehands spullen: tweedehands tafels van Marktplaats, kasten die we gratis konden ophalen. Mijn vrouw Ouarda sliep nog wel eens onder de balie, omdat we gewoon dag en nacht aan het werk waren in de winkel. We hadden dus een vliegende start met de behoefte aan een Post NL-punt. Beginnend met 20 pakketjes per dag, wat er nu 500 zijn. We waren enorm servicegericht en niks was ons te gek. Na 1,5 jaar kwam al het idee om uit te gaan breiden omdat we daar behoefte aan hadden zowel in pakketten, maar ook in assortiment. We dachten de gouden formule in handen te hebben. Tot 2020/2021 groeiden we enorm, maar toen kwam de klad erin door Corona. Die ellende is iedereen overkomen, maar sindsdien is het nooit meer hetzelfde geworden. Mensen die voorheen niet op internet shopten, gingen dat noodgedwongen toen wel doen en die zijn helaas niet meer teruggekomen. Het hele aankoopbeleid van producten is naar het internet verplaatst. Wij merken ook dat veel van onze vaste klanten spullen online bestellen. Het is het gemak wat de mens dient en daar ondervinden wij wel hinder van. Wij dachten dat na Corona alles weer het oude zou worden. Maar helaas, na Corona kregen we de wegwerkzaamheden: het Piet Heinplein ging dicht, in de Zoutmanstraat kwamen de tramlijnen, maar ook de brug bij de Veenkade/Torenstraat werd lang afgesloten en dat is ook een belangrijke aanvoer naar onze wijk. Dus toen werd het weer een lastige tijd. We zijn wel altijd positief gebleven, maar je merkt ook dat alles in de tussentijd duurder is geworden. We verkopen nu eenmaal veel luxeproducten, want dat is een boek ook. We zijn nu aan het vechten om de klant weer terug te winnen en we hebben er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken!”
Hoe zou je kort en bondig deze winkel omschrijven?
“Servicegericht en we proberen altijd vrolijk te zijn. We hebben een goed assortiment voor iedereen. Houd je van lezen dan zit je helemaal goed, maar ook voor kadootjes, kinderspullen, wenskaarten. We zijn ook het grootste postkantoor van Den Haag. Staatsloterij hebben we er nu ook bij, OV-oplaadpunt, tijdschriften. Wat ik net al zei: de winkel voor iedereen, spullen voor iedereen. Een winkel waar je alles kan vinden en waar de klant nog centraal staat. We proberen nog het echte winkelgevoel te geven en daarom zijn we in de tussentijd ook wel een beetje gegroeid naar een sociale plek in de wijk waar mensen elkaar ontmoeten, een kopje koffie drinken of hun oude buren tegenkomen.
Wat is momenteel de grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging is nu wel de winkel blijven innoveren naar de winkel van de toekomst. Zoals ik net al aangaf is het een lastige periode geweest na Corona. We krijgen nog dagelijks te horen dat we een fijne winkel hebben en merken dat mensen positief zijn. Maar we moeten wel vechten voor elke klant, dat is wel een dingetje. We gaan gewoon door. Gelukkig hebben we ook een hele trouwe klantenkring opgebouwd, die ons dagelijks bezoekt. Goede acquisitie moet ervoor gaan zorgen dat mensen niet om ons heen kunnen en blij zijn als ze bij Roda kopen en dan moet het goed komen.”
Heb je nog iets wat je bij onze lezers onder de aandacht wilt brengen?
“Kom gewoon gezellig langs. Iedereen is welkom, dat stralen we ook uit. We hebben producten voor iedereen, dus je moet even binnen zijn geweest om de Roda-ervaring op je in te laten werken. Het is lichtelijk chaotisch soms, maar er is Haagse gezelligheid. Het Zeeheldenkwartier is een klein dorp en wij zijn echt met de wijk verbonden. Wat we niet hebben, bestellen we met liefde voor je. Dan hoef je niet naar het internet. De koffie staat altijd klaar voor iedereen.”
Wat is je connectie met het Zeeheldenfestival?
“Meteen in 2019 leerden we het Zeeheldenfestival kennen en gingen we er naartoe. Het is gewoon een heel mooi festival waar wijkbewoners samenkomen, maar ook mensen van buiten de wijk. Het programma is voor jong en oud. De ondernemers sponsoren dit deels en zo zie je ook de bereidheid om het festival voort te laten bestaan. Wij hebben het zwaar en festivals ook en dat dit dan toch ieder jaar weer terugkomt, een festival midden in de stad, dat is gewoon goud waard. Het festival is niet meer weg te denken uit de wijk. Ik ben sinds drie jaar sponsor en ik sponsor niet in geld maar in natura, dus servetten, stickers, stiften, lamineerbladen, vellen karton, noem maar op. Alles waar ze mee geholpen zijn. Ze zijn er blij mee en wij dus ook. Het is een win-winsituatie.”
Wat kun je potentiële sponsors meegeven waarom het goed is om het Zeeheldenfestival te sponsoren?
“Als eerste om het voortbestaan te garanderen van het Zeeheldenfestival; het mag nooit verloren gaan, de zichtbaarheid natuurlijk, er komen veel mensen op af. Als je reclame maakt, zullen veel mensen dat zien. De dankbaarheid van de organisatoren. Er zijn geloof ik ook zo’n 200 vrijwilligers, dan zie je ook het commitment. Als je niet in geld kunt sponsoren, dan heb je vast wel spullen waar het festival wat aan heeft. Al is het maar een kleine donatie, ze zijn overal blij mee. Minder ik en meer wij.”
Wat zijn je dromen voor de toekomst?
“Toen ik begon dacht ik dat ik het uitgevonden had en met tegenslag kom je erachter dat je ook maar gewoon mens en ondernemer bent. In de toekomst wil ik een goedlopende winkel zonder virussen en zonder wegwerkzaamheden. Ik wil mensen blij maken met een goed boek of een mooi cadeau. Misschien een tweede Roda-vestiging in een andere wijk. Ik hoop gewoon dat winkelstraten blijven bestaan en de gezelligheid, mensen die samenkomen. Een winkel waar mensen met een glimlach vertrekken, dat is mijn wens.”
Wil je nog iets anders kwijt aan de mensen die dit interview lezen?
“Als laatste punt, wil ik toch wel kenbaar maken hoe belangrijk het is, dat wij als Zeeheldenkwartier twee mooie winkelstraten hebben. Maar ook het belang van zo’n winkelstraat: fysieke winkels, gezelligheid, mooie etalages en een winkeliersvereniging die keihard werkt. Het belang om die te laten bestaan en dat de mensen hopelijk veel lokaal willen winkelen, iets meer bereid zijn om even die winkel binnen te stappen. Het Zeeheldenkwartier is één van de weinige wijken nationaal, waar geen winkelketens zitten; dat is uniek en dat moeten we behouden. De consument hebben we hierbij nodig. Laten we daarvoor gaan met z’n allen in de toekomst. Je krijgt er een glimlach voor terug en meestal zijn de prijzen hetzelfde. Dus shop lekker lokaal, want je wilt er toch niet aan denken dat we straks in spookwinkelstraten lopen waar de winkels allemaal weggetrokken zijn en dat je alleen nog een Mall of the Netherlands hebt.
En als allerlaatste punt: ik snap het gebruik van internet, maar ik vind het jammer dat de producten die wij kunnen bestellen, bij Bol.com of Amazon worden besteld. Wij zijn gewoon bereikbaar via WhatsApp 06-43975222, met een appje besteld, wel zo makkelijk.”
Je bent oliedom, als je nog bestelt via Bol.com.
Een echte Zeeheld, heeft bij Roda zijn boek besteld!
Wil jij ook sponsor worden van het Zeeheldenfestival? Lees meer over de mogelijkheden.