In gesprek met…

Ursula Heber, jarenlang sponsor van het Zeeheldenfestival en eigenaar van Sevenster, de spirituele winkel in de Piet Heinstraat 84 in Den Haag.

Kun je iets vertellen over de geschiedenis van deze winkel?

Ik ben met Sevenster officieel gestart in 1999 en werkte daarvoor in de stad in een bloemenzaak. Die stopte, want daar werd de Mediamarkt gebouwd, die inmiddels ook weer verhuisd is. Ik was toen al veel met Reiki en spiritualiteit bezig; dat was eigenlijk mijn hele leven al een thema. Het was best spannend om deze winkel te gaan runnen, want mijn achtergrond was meer het bankwezen. Ik ben opgegroeid in Zwitserland, maar zag mezelf ook niet meer op kantoor gaan werken en ben het avontuur aangegaan. Toen ik in nog in de bloemen werkte, verkocht ik bonsaiboompjes. Die ben ik ook bij Sevenster gaan introduceren. Ook ben ik de zaak een beetje gaan uitbreiden, ondanks dat ik in het begin niet zo veel geld had. Eerst verkocht ik bijvoorbeeld vijf soorten olie en later breidde ik dat uit naar tien soorten. Ik heb het rustig opgebouwd. Ik gaf toen ook nog lichaamsmassages en Reikibehandelingen. Die laatste geef ik nog steeds en kaartleggingen doe ik er ook nog bij. Later heb ik ook nog opleidingen gevolgd: Healing Arts en Neuro Stress Releasetherapie. Massages kan ik helaas niet meer geven door een ongeluk. Ik heb her en der cursussen gevolgd en me ook verdiept met Dr. Schüssler cel zouten. Dat was een man die er rond 1900 achter kwam dat bepaalde klachten komen door mineraalgebrek in het lichaam. Als je dat mineraal aanvult, krijg je ook weer balans in je lichaam en gaat je stofwisseling beter werken. Ik ben me gewoon op verschillende disciplines gaan ontwikkelen. Zo is het een beetje ontstaan. Mijn onderneming zit hier al sinds 1999 en dus vier ik dit jaar mijn 25-jarig bestaan. Misschien ga ik nog iets feestelijks doen in juni of juli als het mooier weer is. Terloops vertelt Ursula ook nog dat prinses Christina vroeger vaak in de winkel kwam om spulletjes te kopen. Soms kwam ze niet zelf, maar dan kwam de chauffeur de spullen ophalen. Barry Hay woonde ook in de buurt en kwam wel eens langs. Er komen dus ook beroemdheden in de winkel. Uit alle lagen van de bevolking heeft ze klanten.

Kort en bondig; hoe zou je je winkel beschrijven?

Mijn intentie is altijd dat mensen blij de deur uitgaan. We willen graag mensen op persoonlijk niveau benaderen en we proberen te horen en te zien wat ze nodig hebben. Het gaat niet alleen om de verkoop; mensen moeten zich ook prettig voelen in de winkel. Ze moeten een aangenaam gevoel hebben en we willen mensen ook graag steunen in hun levensweg met een steentje, een zoutje of wierook. Onze specialisatie is dan ook dat we wierook uittesten; we hebben een persoonlijk aanpak. We kunnen testen welke wierook, welke steen of welk supplement bij iemand past. Een steen helpt namelijk energetisch te ondersteunen, maar als je echt iets fysieks hebt, dan heb je misschien wel een voedingssupplement nodig. En dat kan dan ook tijdelijk helpen als je echt in een dip zit.

Wat zijn de drie belangrijkste producten van jouw winkel?

De belangrijkste producten zijn toch de wierook en de stenen. Sieraden verkoop ik ook veel. De voedingssupplementen en bonsaiboompjes komen daarna.

Wat is jouw connectie met het Zeeheldenfestival?

Ik kwam eind 1988 uit Zwitserland naar Nederland. En het grappige is; dat rond 1989 mijn toenmalige man verhuisde van de Fahrenheitstraat naar de Elandstraat. Toen kwam ik hier dus in het Zeeheldenkwartier terecht en heb ik lang in de Elandstraat gewoond. In 1999 begon ik de winkel en Ans Dekker woonde boven mij, waar ik contact mee had. Zij begon met De Groene Eland en ze introduceerde ook het Zeeheldenfestival met een markt erbij. Ans Dekker was echt één van de grondleggers van het Zeeheldenfestival! Ze was ook heel betrokken bij de wijk en zette zich heel erg in voor het Zeeheldenkwartier. Als er iets niet goed ging, hing ze meteen aan de telefoon met de gemeente. Ze had op het festival ook altijd een kraampje met boeken, tweedehands kleding en dergelijke.

Je sponsort al heel lang. Wat was precies je motivatie om het Zeeheldenfestival te sponsoren?

Ik werd heel lang geleden benaderd en ben toen meteen gaan sponsoren. Ik vond het sowieso leuk voor de wijk. Ook zag ik dat mensen die vroeger hier gewoond hebben toch weer naar het Zeeheldenfestival kwamen om elkaar te ontmoeten. Het is gewoon een heel leuk event en ik vind het belangrijk dat kunst en cultuur gesteund wordt. Jonge talenten krijgen een kans om een podium te bestijgen. Ik vind het leuk dat het festival veel voor kinderen doet, want zo wordt de jeugd gestimuleerd. Muziek vind ik ook belangrijk. Ursula zegt lachend dat ze zelf vroeger ook in een bandje speelde, wat niks voorstelde. Ze waren met een paar meisjes en oefenden altijd op maandagavond. Het bandje heette dus De Maandagavondband. Ze traden niet echt op, maar maakten gewoon lekker muziek.

Waarom zouden onze lezers juist voor jouw winkel moeten kiezen? 

Ik denk dat onze kracht ligt in de persoonlijke aandacht en onze kennis over de producten die we verkopen. Tuurlijk, je wilt geld verdienen, want je wilt leven, maar het is niet mijn hoofddoel. Ik wil gewoon dat mensen de deur uitgaan met iets waar ze wat aan hebben en wat bij ze past. De dames die hier werken hebben ook allemaal de expertise. De een werkt met klankschalen, de ander geeft cursussen. We zijn allemaal onderlegd met wat we verkopen. We zijn natuurlijk niet alwetend, maar we hebben wel bepaalde ervaring, kennis en inzicht.

 

 

 

 

 

 

 

Wat zou je bij onze lezers onder de aandacht willen brengen? Heb je nog leuke aanbiedingen of een mooie actie?

We kunnen persoonlijk wierook testen of een steentje uitpendelen. Met de pendel (een slinger) haal je kennis uit het onderbewustzijn naar het bewustzijn. Je maakt het dus eigenlijk zichtbaar. De pendel geeft een ‘ja’ of ‘nee’ aan met een beweging. Dit doen we hier in de winkel. Ik importeer ook mijn eigen Tibetaanse wierook: Raj Sat Prem. Dat is handgerolde wierook uit een klooster, die ook op chakra’s werkt, op gemoedstoestanden. Het is een hele zuivere, goede wierook. Ik heb hier ook een groothandel in en lever dat aan andere zaken. Dat is eigenlijk onze meest verkochte wierook, omdat we ook kunnen uittesten met de pendel of die bij iemand past. We hebben 29 verschillende soorten. Sommige soorten helpen ontspannen als je veel stress hebt en andere soorten kunnen je ondersteunen bij meditatie. Of ze helpen bij het keelgebied als je veel moet praten of als je moeite hebt met communiceren of je te uiten. Er is wierook die je helpt om je grenzen te stellen of om bij je intuïtie te komen. Of als je veel in je hoofd zit, kan het helpen om meer te aarden, meer in je lichaam te komen. Het zijn allemaal psychische aspecten die met een beetje aromatherapie ondersteund kunnen worden. Het kan steun zijn en inzicht geven. Het is een kleine mini-reading waar je in het leven staat.

Onze actie of aanbieding is dus een mini-consult pendelen. Dat doen we kosteloos en dat is onze service. En dat pendelen doen we dagelijks. We beleven hele emotionele momenten met mensen. Het is heel privé.

Wat zou je potentiële sponsors meegeven waarom het goed is om het Zeeheldenfestival te sponsoren?

Sponsoren is goed om de cultuur, het saamhorigheidsgevoel en het wijkgevoel te ondersteunen. Muziek kun je met iedereen maken, je hoeft elkaars taal niet te spreken: het is een universele verbinding. Ook voor de ontwikkeling van de mens vind ik muziek belangrijk. Je sponsort ook voor de jeugd, want je geeft een voorbeeld als je als moeder met je kinderen naar het festival gaat en er wordt muziek gemaakt of toneel gespeeld. Dat geeft inspiratie en zo komt de jeugd er in aanraking mee. Niet alle ouders gaan met hun kind naar muziek of toneel, maar dit festival is vrij toegankelijk en laagdrempelig. Dit maakt het makkelijk om hiermee in contact te komen. Maar het meest belangrijke vind ik het verbinden van de wijk. Mensen ontmoeten elkaar. En we hopen natuurlijk op mooi weer. Het is ook voor alle leeftijden, van 1 tot 80.

Wil je nog iets anders kwijt aan de mensen die dit interview lezen?

In de tijd waarin we nu leven zit iedereen achter zijn computer of op zijn telefoon, afgesloten van de wereld. En we moeten toch echt meer verbinding maken, elkaar in de ogen te kijken, samen dingen beleven, geschiedenis met elkaar maken, herinneringen maken. Dat kan allemaal niet als je achter een computer zit of als je oortjes in hebt. Mensen moeten ontwaken en dingen met elkaar doen. Op het festival kun je met elkaar kletsen, wat drinken en samen eten. Dus kom allemaal naar het festival!

Bekijk alle sponsors en partners